Hmm, cóż to jest głowica? Gdy bliżej przyjrzymy się silnikowi pojazdu, okaże się, że głowica to najbardziej skomplikowana część silnika. To właśnie tam znajdziemy układ odpowiedzialny za sterowanie wałkiem rozrządu, który pozwala na wpuszczenie mieszanki paliwowo powietrznej, tam odbywa się zapalenie i detonacja tej mieszanki, która powoduje ruch tłoków i powoduje ruch obrotowy wału, dzięki któremu pojazd może się poruszać. To ten układ powoduje także wyrzucanie spalin powstałych na skutek spalania mieszanki paliwowo powietrznej do kolektora wydechowego.
Z uwagi na liczbę procesów zachodzących w silniku dokonano kiedyś podziału silników na 2 i 4 suwowe. Kolejne „suwy” w silnikach 4-ro suwowych, najczęściej spotykanych w pojazdach mechanicznych, to: ssanie, sprężanie, praca i wydech. Silniki dwu suwowe z uwagi na niską sprawność oraz spore zanieczyszczenie środowiska produktami spalania odchodzą w przeszłość i spotkać je można jedynie w jednośladach oraz podkaszarkach, piłach spalinowych i innych maszynach ogrodowych
Głowica znajduje się, na górze bloku silnika – jak pokrywka szybkowara jednak jest bardziej skomplikowana i mocno przykręcona do niego, zazwyczaj, dziesięcioma mocnymi śrubami nazywanymi „szpilkami”. Śruby te są przykręcane z precyzyjnie wyliczonymi siłami specjalnym kluczem dynamometrycznym.
Pomiędzy blokiem silnika i głowicą znajduje się uszczelka głowicy. Jest to uszczelka najbardziej obciążona ze wszystkich uszczelek w całym pojeździe. Musi wytrzymać bardzo wysoką temperaturę i ciśnienie, jakie powstają przy sprężaniu mieszanki paliwowo powietrznej przez układ korbowo tłokowy i jej wybuchowe spalanie po sprężeniu (diesel do około 30 barów, benzyna około 15 barów). Uszczelka pod głowicą odpowiada za uszczelnienie kanałów olejowych i wodnych przechodzących z bloku do głowicy, ale uszczelnia również styk tulei cylindrów z komorami spalania.
Najczęstszymi przyczynami awarii tej uszczelki są: upływ czasu, kiepska jakość stosowanego płynu chłodzącego, najczęściej jednak przegrzanie silnika na skutek awarii wentylatora chłodnicy lub termostatu.
Wymiana uszczelki pod głowicą to proces bardzo skomplikowany i pracochłonny co przekłada się również na jego koszt. Polega na odkręceniu obu kolektorów, zdjęciu układu rozrządu, odłączeniu układu paliwowego i wielu innych podzespołów, i dopiero wtedy można odkręcić głowicę i wymienić uszczelkę. Pamiętać należy o dokładnym oczyszczeniu powierzchni bloku silnika i głowicy z pozostałości po uszkodzonej uszczelce przed dopasowaniem nowej uszczelki. Działania profilaktyczne prowadzące do wydłużenia czasu eksploatacji tej uszczelki to dbałość o sprawność układu chłodzenia silnika, stosowanie odpowiednich płynów eksploatacyjnych oraz styl jazdy, który nie prowadzi do przegrzewania silnika.