Wymiana rozrządu

Pod potocznie używanym pojęciem „rozrząd” kryje się jeden z najważniejszych systemów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie pojazdu – układ rozrządu, który odpowiada za doprowadzanie mieszanki paliwowo – powietrznej oraz powietrza do cylindrów, oraz odprowadzanie spalin. W silnikach wysokoprężnych rozrząd odpowiada również za napęd pompy próżniowej oraz pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia. Pompa wtryskowa spręża paliwo do odpowiednio wysokiego ciśnienia zanim trafi do wtryskiwaczy. Natomiast pompa próżniowa ma za zadanie wytworzyć podciśnienie niezbędne do sterowania elementami wykonawczymi oraz wspomaga hamulce.

Rozrząd steruje również pompą wodną odpowiedzialną za prawidłowy obieg cieczy w układzie chłodzącym silnika, a także pompą olejową utrzymującą odpowiednie ciśnienie oleju silnikowego. Współcześnie rozrząd umiejscowiony jest w głowicy silnika. Spotyka się dwa rodzaje rozrządu z uwagi na element przenoszący napęd z wału korbowego na wałek rozrządu – jest nim albo łańcuch albo pasek. Wymiana rozrządu opartego na pasku jest tańsza, ponieważ pasek montowany jest na zewnątrz konstrukcji silnika i dużo łatwiej się do niego dostać. Wymiana łańcucha rozrządu wymaga dostania się do wnętrza silnika co podnosi koszt wymiany.

Producenci samochodów podają najczęściej przybliżony czas po jakim powinno się wymieniać podstawowy element układu jakim jest pasek. Ma to na celu unikniecie poważnych konsekwencji jakie niesie zerwanie się paska w czasie pracy silnika. Sytuacja taka może wiązać się z koniecznością remontu całego silnika a nie tylko układu rozrządu.

Częstą praktyką w mniej profesjonalnych warsztatach jest wymiana samego paska – to błąd ! Przy wymiany rozrządu należy bezwzględnie wymienić wszystkie elementy współpracujące z paskiem zębatym – pasek, rolki pośrednie, kompletne napinacze, pompę wody, jeżeli jest napędzana paskiem rozrządu oraz profilaktycznie uszczelniacze wału korbowego i wałka rozrządu. Bez względu na zalecane okresy wymiany rozrządu należy go wymienić kiedy dojdzie w nim do zaolejenia. Olej, detergenty oraz płyn chłodniczy mają bezpośredni wpływ na skrócenie żywotności paska zwiększając jego podatność na pękanie.

Przy okazji wymiany pompy wody, należy zgodnie z zaleceniami jej producenta, wymienić płyn chłodzący na nowy, w przeciwnym razie może dojść do zatarcia łożysk w pompie i brak możliwości ubiegania się o gwarancję u producenta.

Żywotność rozrządów łańcuchowych jest o wiele dłuższa i sprzedawane są w takich kompletach, nie trzeba niczego kompletować i wymieniane są razem z kołami zębatymi.