Popularne sprzęgło to element pośredniczący między skrzynią biegów a silnikiem. To właśnie sprzęgło pozwala w sposób płynny ruszać, poruszać się i zatrzymywać pojazdom. Przenosi ruch obrotowy z silnika do skrzyni biegów. Zasadniczo sprzęgło składa się z tarczy ciernej i tarczy dociskowej, która jest dociskania do koła zamachowego silnika. Działanie sprzęgła oparte jest na sile oporu tarcia między tarczami regulowanej siłą docisku tych tarcz do siebie. Tarcza sprzęgła przytwierdzona do wałka sprzęgłowego skrzyni biegów regulowana jest za pomocą łożyska oporowego, poruszanego pedałem sprzęgła.
Najszybciej zużywającym się elementem sprzęgła jest tarcza sprzęgła pokryta specjalnym materiałem ciernym zwiększającym jej opór. Wraz z eksploatacją okładzina cierna wyciera się co powoduje tzw. „ślizganie się” sprzęgła co uniemożliwia przeniesienie odpowiedniego momentu obrotowego z silnika do zespołu napędowego. Objawy takiego działania sprzęgła to symptom nieuchronnej konieczności wymiany zużytych elementów. Z uwagi na konieczność demontażu skrzyni biegów i pracochłonność tej operacji warto pokusić się o wymianę nie tylko tarczy ciernej ale całego sprzęgła.
Z uwagi na zbliżoną żywotność sprężyn tarczy dociskowej oraz łożyska oporowego do żywotności samej tarczy a także wspomnianą już pracochłonność wymienić należy wszystkie elementy składowe sprzęgła. W przypadku sprzęgła sterowanego hydraulicznie należy wymienić też wysprzęglik (łożysko koncentryczne).
Przy wymianie sprzęgła czy to standardowego czy hydraulicznego, należy też sprawdzić stan wyeksploatowania koła zamachowego. Jeżeli jest to tak zwane koło dwumasowe należy je bezwzględnie wymienić bo zużywa się ono tak samo jak inne elementy sprzęgła.
W przypadku sprzęgła hydraulicznego po jego wymianie należy zadbać o jego odpowietrzenie i sprawdzenie podczas jazdy próbnej.
Trudno określić precyzyjnie kiedy należy wymieniać sprzęgło w pojeździe, gdyż na jego zużycie w znacznej mierze wpływa sam użytkownik poprzez swój styl jazdy (jazda na pół sprzęgła, postój na światłach z wciśniętym pedałem sprzęgła). Przyjmuje się że przy spokojnej jeździe w warunkach miejskich wymiany sprzęgła powinno dokonywać się średnio po ok 150-200 tyś. km.
Demontaż sprzęgła: